Biografie

Op 17 december 1984 ben ik geboren in Grou, Friesland. Een geboren en getogen Friezin en sinds vorig jaar na tien jaar omzwerven in Groningen en Amsterdam terug in Friesland.  In juli 2014 studeerde ik af aan de Regieopleiding van de Theaterschool in Amsterdam. Hiervoor studeerde ik Kunsten, Cultuur en Media aan de Rijksuniversiteit van Groningen, waar ik in 2008 mijn Bachelor en in 2010 mijn Master Dramaturgie en Kunstsociologie behaalde. Voordat ik besloot aan de Regieopleiding te beginnen, ben ik eerst een jaar werkzaam geweest bij de Toneelmakerij, waar ik een stage productie en dramaturgie deed. Het regisseren riep en daarom besloot ik in 2010 auditie te doen voor de Regieopleiding. Tijdens mijn studie maakte ik bij Meeuw | Jonge Theatermakers de locatievoorstelling Blackbird, waarmee de liefde voor locatietheater ontstond. Ook werkte ik al tijdens m’n studie bij Stichting Buitenkunst. Ik studeerde af met twee muzikale locatievoorstellingen.

‘Ver van Hier’ naar een tekst van Caryl Churchill, speelde op locatie in een oude synagoge en ging over het leven in angst en oorlog. Niemand is meer te vertrouwen en zelfs het publiek is niet veilig. De voorstelling werd gespeeld door vier acteurs en twintig klassieke zangers die delen zingen uit het Requiem van Faure. Mijn tweede afstudeervoorstelling ‘Eerst nog even een rondje draaien’ speelde in een oud schoolgebouw en ging over angst en dwang. We zagen vier vrouwen, variërend in leeftijd van 15, 30, 50 en 80 jaar, die elk op een eigen manier omgingen met een dwangneurose. Het publiek liep in een theatrale wandeling langs de vier vrouwen en kwam uiteindelijk samen in een muzikale slotscene waarin de vrouwen hun angst bezongen.

Na de regieopleiding ben ik gestart als freelance regisseur voor verschillende theatergezelschappen en organisaties. Direct na mijn afstuderen regisseerde ik bij Meeuw | Jonge Theatermakers de locatieopera Don Giovanni. En twee jaar later regisseerde ik hier, in samenwerking met Theater na de Dam, Verdwenen Families, een locatie voorstelling in de gangen van het Fries archief. Na mijn afstuderen werkte ik onder andere als regieassistent bij Toneelgroep Amsterdam en Tryater, en gaf ik bij Tryater ook educatie workshops. In december 2015 maakte ik bij Hoosh Educatie de muzikale voorstelling ‘Dit is Mariken’, gebaseerd op de Mariken van Nimwegen. Deze voorstelling speelde in 2016 en 2017 zo’n twintig keer op middelbare scholen door het hele land. Sinds november 2015 heb ik samen met psychologe Geartsje Postma de stichting Haring & Hummus. Hiermee maken we community art met als doel vluchtelingen en hun nieuwe Nederlandse buren op een creatieve manier nader tot elkaar te brengen. In het najaar van 2016 maakte ik de bijzondere locatievoorstelling ‘Foar dy nei dy’ (voor jou, naar jou), over twee mensen die elk een kind hebben verloren. Deze voorstelling speelde met uitzicht op het water de Leyen, een onvergetelijke locatie. De voorstelling deed mij doen besluiten om terug naar Friesland te verhuizen; je kunt maar op één plek in het Fries theater maken. Ook maakte ik in het najaar van 2016 bij theater Sonnevanck de muzikale jeugdvoorstelling ‘Is dit het nou?’, over drie vriendjes die samen op een roadtrip gaan om avontuur te beleven. In 2017 ben ik als wijkmaker een jaar lang verbonden geweest aan het Over ‘t IJ festival in Amsterdam. In de Amsterdamse Molenwijk startte ik het project ‘De Molenwijk meer dan alleen een snackbar’.

Sinds mei 2017 woon ik weer in Friesland. Vanwege Leeuwarden Culturele Hoofdstad 2018 is er in Friesland op cultureel vlak veel moois te doen. Vanaf oktober 2016 ben ik als assistent van Ira Judkovskaja bij Tryater begonnen om samen met haar en een team van andere regisseurs de grote opening van de Culturele Hoofdstad te regisseren. Tijdens de opening in januari ben ik als pleinregisseur verantwoordelijk geweest voor het Oldehoofsterkerkhof, één van de drie grote pleinen in Leeuwarden waar tegelijk het openingsspektakel speelde. Verder bracht het Culturele Hoofdstad jaar de Under de Toer locatievoorstelling Oeds fan Fierwei op mijn pad. Peter Sijbenga benaderde mij al begin 2017 of ik de regie wilde doen van deze Friese bewerking van de Odyssee van Homerus. Een voorstelling waarin het publiek meegenomen wordt in bus en te voet langs de drie dorpen Idaerd, Friens en Reduzum.  Het was een heel bijzonder project, met ruim 150 medewerkers; waarvan een handjevol proffs en heel veel amateurs en vrijwilligers. Een pracht project wat me heeft doen laten inzien dat Friesland de plek is waar ik thuis ben en dat het Friese decor zich uitstekend leent voor mooi theater.

Ik maak muzikaal locatietheater op uiteenlopende plekken; van een theaterwandeling door een archief tot voorstellingen middenin de natuur. Ook maak ik schoolvoorstellingen voor jeugd en jongeren. Hierbij werk ik samen met professionele acteurs, maar ook met jongeren, amateurs en muzikanten. Ik maak theater over onderwerpen die uit het leven gegrepen zijn. Ik leg in mijn theater taboes bloot en kaart maatschappelijke issues aan. Mijn uitdaging is om dit op een luchtige manier en met humor te doen.
Een speerpunt is dat ik theater voor iedereen wil maken, ik wil een nieuw publiek de kracht en schoonheid van theater laten ervaren. Ik vind het huidige theater veel te gesloten en vind dat theaters hun deuren open moeten zetten om nieuw publiek binnen te halen. Of ze mee naar buiten te nemen, op locatie. Ik heb gemerkt dat locatietheater bij uitstek de kracht heeft mensen te verrassen. Ik wil graag aan deze nieuwe groep publiek laten zien wat een verrijking theater kan zijn voor het leven. Het heeft de kracht het gevoelsleven te prikkelen en de geest uit te dagen op een andere manier naar de werkelijkheid te kijken.